آپلود عکس


آپلود عكس

آپلود عكس

آموزش تصویری باز کردن COM2000 (دسته راهنما-برفپاکن) - مکانیک خودرو


مکانیک خودرو
خودرو وشناسایی قطعات وعیب یابی آنها
قالب وبلاگ

آموزش تصویری باز کردن COM2000 (دسته راهنما-برفپاکن)

 

 



این سری قصد دارم آموزش باز کردن مجموعه کام 2000 (COM2000) رو براتون قرار بدم
کام 2000 یکی از واحد ها یا یونت هایی است که روی شبکه برق 206 فعاله و وظیفه اون انتقال دستورات از دسته راهنما،دسته برف پاککن،دسته کنترل پخش،دسته کروز کنترل ، بوق و ایربگه
به کل این مجموعه میگن کام2000
البته در بعضی از این موارد دخالتی نداره و نقش رابط رو ایفا میکنه
ایراداتی که احتمال داره برای این قطعه پیش بیاد نسبتا گسترده و به دلیل داشتن قطعات متحرک فراوان از جمله دسته راهنما ،دسته برف پاکن و کنترل پخش امکان قطع شدن و یا در مواردی اتصال و به کار افتادن خودکار ادوات است
هزینه تعمیر این قطعه بسته به نوع ایراد از 30 تا 70-80 هزار تومن میتونه باشه و قیمت خودش هم بین 145 تا 180 هزار تومنه

برای باز کردن این قطعه ابتدا باید قاب ها،ایربگ،فرمان و سپس خود کام2000 خارج بشه و بعد اقدام به باز کردن کنین
توجه:
اگر اشنایی به قطعات الکترونیک ندارید دست به این کار نزنید(در اصطلاح اگه دست به اچار نیستن بیخیال بشین!)
اگر توانایی پذیرش ریسک ناشی از خطای خودتون رو ندارین دست بهش نزنین!
اگر.... مسئولتین همه چیز پای خودتون  :D 

ابزار لازم: پیچ گوشتی تخت(2سو) بزرگ و کوچک
پیچ گوشتی تی T ست کامل

برای شروع کار، فرمان رو صاف نگه دارین و قفلش کنین
بعد با پیچ گوشتی 2 سو در جهت بالا فشار وارد کنین تا روبوقی باز بشه محل و نحوه کار مطابق عکس های زیر:






با ایجاد فشار در این قسمت به وسیله پیچ گوشتی و حرکت دادن اون میله فلزی به سمت بالا ، روبوقی یا ایربگ ازاد میشه و به بیرون میپره
این قسمت کمی برای بار اول سخته و باید تلاش زیادی کنین! توجه کنین که پیچ گوشتی دقیقا رو همون میله فلزی باشه و به داخل در نره
شاید مجبور به زدن ضربه با کف دست به انتهای پیچ گوشتی هم بشین
برای جدا کردن ایربگ باید سوکت های 2 طرفش رو جدا کنین
[b]توجه: بهتره سر باطری کشیده شده باشه[/b]

برای باز کردن سوکت ها ، از قسمتی که فلش مشخصه باید اون قسمت پلاستیکی رو باز کنین ، میتونین با پیچ گوشتی 2 سو بندازین بینش ارم اهرم کنین
بعد سوکت رو از شکاف فلزی بیرون بکشین





(سوکت هر طرف با قسمتی که روش میشینه هم رنگه)

بعد باز کردن رو بوقی ، اون رو جای امنی بگذارین
باز کردن فرمون
برای باز کردن غربیلک باید پیچ وسط رو باز کنین
این پیچ با پیچ گوشتی تی یا ستاره ای باز میشه



بعد از باز کردن پیچ، فرمون رو جدا نکنین
با یک ماژیک بین فرمون و هزار خار علامت بندازین تا موقع جا زدن فرمون کج بسته نشه
برای جدا کردن فرمون شاید کمی با مشکل موجه بشین و کیپ باشه، میتونین با کف دست به 2 طرف فرمان ضربه بزنین تا از جا آزاد بشه
سوکت بوق سمت چپ روی یک پاینه نصب شده، جداش کنین و سکوت رو هم باز کنین
فرمون رو به ارامی جدا میکنین و سوکت های ایربگ و بوق رو هم از شکاف بالای قسمت فلزی به ارامی بفرستین بیرون تا فرمون کاملا جدا بشه
سیم ایربگ و بوق کمی شکننده است
از خم شدن و شکستنش جلوگیری کنین ولی نسبت به ساییدگی تا حدودی مقاومه

حالا باید قاب های دور کام2000 رو جدا کنی
قاب ها کلا با 2 تا پیچ به هم وصل شدن که زیر قاب قرار داره و مطابق عکس باز میکنین
(پیچ گوشتی تی نمره 6)




قاب پایینی در انتهاش یک زائده داره که به پلاستیک طوسی زیر فرمون متصل شده
اون رو هم جدا میکنین مطابق عکس زیر:




بست انتهای کام2000 که دور میل فرمون قرار داره رو شل یا جدا میکنین
توجه داشته باشین کام2000 با 2 تا خار سر جاش نشسته که تو عکس با فلش قرمز مشخص شده 
موقع جدا کردن باید اون خار ها رو آزاد کنین
خار ها شکننده هستن و میتونین با یک وسیله کوچک مثل خلال دندان مهارشون کنین



پشت کام2000 ، 4 تا سوکت وجود داره که سوکت های طرفین مربوط به ایربگ ، سوکت 2 سیم قرمز مربوط به ایموبلایز و سوکت طوسی 6 سیمه مربوط به اتصال کام 2000 با BSI است
جدایشان کنین!



حالا میتونین کام2000 رو خارج کنین




دسته کنترل پخش به سادگی با فشار دادن خار پشتش باز میشه و کشویی بیرون میاد
همینطور اگه دسته کروز داشته باشین، به همین شکل


حالا وقتشه که خود کام2000 رو باز کنیم!
برای این کار به 4-5 تا پیچ گوشتی تخت نازک و کوچک و یا وسیله مشابه به این نیاز دارین تا خار ها رو ازاد نگه دارن

اگه اشتباه نکنم6 خار بالا و مجموعه 6خار پایین کام2000 قرار داره که باید به صورت هم زمان همه باز بشن 2 قسمت کام2000 از هم جدا بشه
مطابق شکل زیر در اون قسمت ها روی خار ها یک مانع ایجاد کنین تا باز بشه



این خار ها هم خیلی شکننده ان و راحت سفید و سپس تق! میشکنن
پس احتیاط کنین
تو عکس پایینی تمام خار ها رو مشخص کردم
اگه از بالا شروع کنین میتونین خار های بالایی رو ازاد کنین و بین 2 قسمت کام2000 کمی فاصله بندازین و پیچ گوشتی ها رو از لای خار ها بکشین بیرون چون دیگه فاصله گرفتن

Zoom in (real dimensions: 649 x 487)

با احتیاط و با فاصله کم از سطح زمین یا میز ، اروم اروم 2 قسمت کام2000 رو از هم جدا کنین و توجه داشته باشین که دسته راهنما و برف پاکن ناگهان جدا میشن پس بهتره از سطح فاصله ای نداشته باشن تا فلت کابلشون پاره نشه و زمین نخورن
به ارامی 2 قسمت رو از هم جدا کنین و......... به دل و روده COM2000 خوش آمدید!
به همین سادگی
برای جدا کردن دسته ها هم باید کابلشون رو جدا کنین
برای جدا کردن کابل ها باید به سوکت های سفید روی برد توجه کنین
این سوکت ها کشویی هستن، قسمت بالایی رو کمی به سمت خودتون و بالا بکشین تا فلت کابل شل بشه
[b]بعد فلت ها رو جدا کنین و دسته ها رو بدون تغییر جهت خارج کنین[/b]
بهتره قبل از باز کردن وضعیت دسته ها در حالت استاندارد باشه یعنی برفپاککن خاموش، چراغ ها خاموش و...

برای بستن مطابق معمول ، همین موارد رو معکوس اجرا کنین و نکته خاصی نیست
فقط جدا زدن دسته ها کمی سخته که در پست بعدی بیشتر راهنمایی میکنم و در مورد ایراداتی که میتونه باعث باز کردن کام2000 بشه کمکتون میکنم

منبع: انجمن تخصصی پژو206

[ ۱۳٩٢/٤/۱ ] [ ٥:۱٧ ‎ب.ظ ] [ مهندس علی فرجی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی
امکانات وب
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز



انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس