آپلود عکس


آپلود عكس

آپلود عكس

سرویس ونگهداری خودرو - مکانیک خودرو


مکانیک خودرو
خودرو وشناسایی قطعات وعیب یابی آنها
قالب وبلاگ

سرویس  ونگهداری خودرو

برای افزایش عمر وکم شدن مصرف خودرو موارد زیر را پیشنهاد میکنم:


نقش و اهمیت روغن موتور برای هیچ یک از دارندگان خودرو پوشیده نیست اما آنچه که اهمیت موضوع را صد چندان می کند هزینه ها و اتلاف زمانهای ناشی از تعمیرات و خارج از دسترس بودن خودرو می باشد که می تواند تاثیر و اهمیت انتخاب یک روانکار مناسب را در حفظ و نگهداری موتور خودرو روشن سازد.

 

 

 

1-     در ابتدا برای انتخاب یک روانکار مناسب به کاتالوگها و دستورالعملهای شرکت سازنده  خودرو مراجعه کرده و روغن موتور مناسب با شرایط  کارکرد خودرو را انتخاب می کنیم.

 

2-     روغن ها در دو نوع تک درجه ای (mono grade ) و چند درجه ای (multi grade ) تولید و به بازار عرضه می شود که بعنوان مثال روغن های تک درجه ای در آب و هوای فصل تابستان روغن 40W و در زمستان روغن 30W استفاده می شود اما روغن های چند درجه ای که در بازار به آنها  روغن های اتوماتیک20w50)  (نیز گفته می شود توانایی کارکرد مطلوب را در درجه حرارت های مختلف  دارا می باشند و خواص و ویژگیهای خود را حفظ کرده و باعث افزایش و تداوم عمر مفید موتور خودرو خواهد شد.

 

3-     دوره های تعویض روغن بسته به نوع روغن و شرایط کارکرد موتور اعم از میزان گردو غبار و ترافیک جاده ای و نحوه رانندگی متغیر خواهد بود.

 

4-     متاسفانه به اشتباه در بین تعدادی از دارندگان خودرو این ذهنیت وجود دارد که روغن هر قدر در طی کارکرد موتور دیرتر تغییر رنگ داده و یا چسبندگی ( ویسکوزیته ) بیشتری داشته باشد دارای کیفیت می باشد در صورتی که تغییر رنگ روغن نشان دهنده حل شدن دوده ها و سایر آلودگی های ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو می باشد و با تداوم این چرخه جلوگیری از ایجاد رسوبات و گرفتگی راهگاه های ورودی و خروجی روغن در قطعات گردنده و ثابت موتور می شود. نکته جالبتر در مورد میزان ویسکوزیته روغن آنست که در حدود 80% استهلاک موتور در لحظه استارت زدن بوقوع می پیوندد  واز استارت اولیه تا رسیدن روغن به یاتاقانها و قطعات متحرک درون موتور روانکاری بدرستی انجام نمی شود و سطح اصطکاک بشدت افزایش می یابد. از این نکته میتوان اینگونه نتیجه گرفت روغن هایی  با چسبندگی بالاتر از حد معیار علاوه بر خرابی زود هنگام اویل پمپ باعث نارسایی در رو انکاری موتور می شوند و با سردتر شدن دمای هوا این مسئله تشدید می شود.

 

5-     روغن های اتوماتیک علاوه بر رو انکاری بهتر در فصل زمستان باعث افزایش عمر مفید باطری و استارتر خودرو می شود.

 

6-     از ترکیب و مصرف روغن های مختلف و غیر هم پایه جدا خودداری کنید .

 

7-     تهیه و خرید روغن های گرانقیمت بدون در نظر گرفتن سال طراحی و ساخت خودرو تنها به اتلاف منابع مالی می انجامد.

 

8-     استفاده از مکمل های روغن نیز توسط تولید کنندگان خودرو و روغن توصیه نشده و تاکنون نتایج مثبت و قطعی  به ثبت نرسیده بلکه در مواردی با ترکیب مکمل های روغن به رو انکارها باعث تنزل سطح کیفی روغن نیز می شود.

 

9-     همواره سطح روغن موجود در موتور را کنترل کرده و سطح روغن می بایستی بین دو نشانه روی گیج روغن باشد  و در صورت پایین تر قرار گرفتن روغن از سطح min گیج هرگز از خودرو استفاده نکنید .ضمنا بالابودن سطح روغن نیز در موتور باعث وارد آمدن ضرر و زیان به موتور خودرو می شود.

 

10- بر اساس توصیه شرکتهای تولید کننده رو انکار، روغن های ( mono grade) یا تک درجه ای در مدت شش ماه و روغن های  (multi grade) یا چند درجه ای در مدت یک سال از زمان شروع مصرف بدون رسیدن به حد نصاب کیلومتر توصیه شده تولیدکننده  می بایست تعویض شوند.

 

با تداوم تولید خودرو در جهان و افزایش سرعت خودروها در جاده های درون و برون شهری نیاز این مرکبان سرکش فلزی به داشتن ترمزهایی بسیار مناسب با عملکردی بسیار دقیقتر حس شد و تلاش برای افزایش ضریب ایمنی خودروها با ایجاد تغییرات در سیستم ترمز توسط طراحان کار آزموده صنعت خودرو همراه بوده است.

 

یکی از پارامترهای بسیار مهم در عملکرد مناسب و بموقع ترمز خودرو روغن ترمز می باشد .

 

آیا تاکنون به نقش و اهمیت و ویژگی های  یک روغن ترمز مناسب  فکر کرده ابد؟

 

روغن ترمز ماده ای سنتزی(مصنوعی) بوده که از دسته سیالات هیدرولیک با کارآیی بالا می باشد و در برابر فشار تراکم ناپذیر است.

 

میبایستی روغن ترمز را در محلی دور از نور و گردو غبار و رطوبت نگهداری کرد . البته روغن ترمز بشدت جاذب رطوبت بوده و با جذب رطوبت دچار افت دمای جوش می شود که این مساله می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

 

نقطه جوش روغن ترمزها از 185 درجه سانتیگراد به بالا می باشد و وجود آب یا رطوبت باعث کاهش نقطه جوش روغن ترمز می شود و در ترمز زدن های متوالی بدلیل اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه چرخ گرمای زیادی تولید می شود و در نهایت با انتقال آن به روغن ترمز نیروی وارده به پیستونهای چرخ جهت ترمز گرفتن کاهش خواهد یافت.

 

روغن ترمز بسته به سطح استاندارد نوع کیفیت و توصیه خودرو ساز به DOT3 و یا DOT4

 

تقسیم بندی می شوند که یکی از توصیه های مهم جهت استفاده نوع خاصی از روغن ترمز نقطه جوش آن است و نکته مهم دیگر تناسب بین اجزای لاستیکی و قطعات فلزی با ترکیبات شیمیایی موجود در آن روغن ترمز است. در صورت استفاده از روغن ترمز نامناسب اجزای لاستیکی و قطعات فلزی و مدار ترمز بسرعت فرسوده شده و عملکرد آن قابل اطمینان نمی باشد.

 

روغن ترمز مناسب در برابر جذب و تشکیل حباب هوا مقاوم بوده و در تماس با سایر اجزای سیستم ترمز از خود رسوبی بر جای نمی گذارد.

 

از مخلوط کردن مایع ترمزهای مختلف جدا خودداری کنید.

 

.همواره سطح روغن ترمز را در مخزن مربوطه چک کنید سطح روغن ترمز همیشه بایستی تا علامت Maximum پر باشد تا از از وارد شدن هوا به مدار ترمز جلوگیری شود.

 

در صورت عدم واکنش مناسب سیستم ترمز با مراجعه به نمایندگی های مجاز لنت ها و کفشک های ترمز را بازدید کرده و سطح روغن را چک کرده و مدار ترمز را هوا گیری کنید.

 

در صورت رانندگی در جاده های سنگلاخی و یا برخورد کف خودرو با زمین لوله های ترمز را ازجهت نشتی بازدید کنید..

 

در صورت هر گونه نشتی و یا کاهش یک باره سطح روغن در مخزن روغن ترمز جهت بازدید ترمزها به تعمیر کاران مجاز مراجعه فرمایید.

 

توصیه می شود به سبب جاذب رطوبت بودن روغن ترمز حداقل هر دو سال و یا 60000 کیلومتر آن را بطور کامل تعویض کنید.

 

یکی از بزرگترین اختراعات بشری ساختن چرخ بوده است که با این اختراع حرکت و جابجایی بسیار تسهیل پیدا کرد و انسان توانست از چرخ در ساختن ارابه ها و کالسکه ها استفاده کند اما ساختن چرخ پایان کار نبود و بشر با توجه به رشد و پیشرفت روز افزون خود بر آن شد تا اختراع خود را در چرخه تکامل قرار دهد گویی این ساخته هر روز کاملتر میشود.

 

اما برای بهینه تر شدن حرکت نیاز به لاستیک های بادی بود که توسط آقای جان دیوید دانلوپ (1921-1840)که اهل بلفاست بود اختراع شد وی این تایر بادی را برای چرخهای سه چرخه پسرش که از جنس کائوچو بود ساخت وی ورقه کائوچویی را بصورت لوله درآورد و دور تا دور چرخ قرار داده و داخل آن را از هوا پر کرد و بعد ها این اختراع توسط برادران میشلین در اتومبیل بکار برده شد .

 

تایر در چرخ خودرو دارای دو وظیفه مهم میباشد:

 

1-تنها نقطه اتکاء واتصال خودرو به سطح جاده میباشد که در عین حال وزن خودرو را تحمل می کند.

 

2- کاهش و جذب ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی های جاده ها در جهت جلوگیری از انتقال این نوسانات به مجموعه سیستم تعلیق خودرو و سرنشینان.

 

اما تایر ها بر اساس ساختار بدنه به دو تیپ کلی تقسیم بندی می شود.

 

1- بایاس پلای

 

2- رادیال

 

تایرهای بایاس پلای اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قار گیرند سطح تماس آج ها تغییر شکل داده و حالت جمع شده پیدا میکند. اما بدلیل انعطاف بیشتر ضربه های منتقل شده از سطح جاده را بهتر جذب می کند ولی همین انعطاف زیاد باعث کاهش مقاومت در برابر سایش و مانور پذیری کمتر و کاهش قابلیت در دستیابی به سرعتهای بالا می شود.

 

اما تایر های رادیال دارای مزایای مهمی  نسبت به لاستیکهای بایاس پلای می باشند که از جمله میتوان به مزایا زیر اشاره کرد:

 

1-     تایرهای رادیال بدلیل ساختار محکم خود و تغییرات اندک شکل آج ها در پیچ جاده ها چسبندگی خود را به سطح جاده دیرتر از دست میدهند.

 

2-     بدلیل استحکام بیشتر تحمل سرعتهای بالاتر را دارند.

 

3-     مقاومت بیشتر در برابر سایش در پیچ جاده ها سبب افزایش عمری  در حدود 40 تا 60 درصد بیش از لاستیکهای بایاس پلای میشود.

 

4-      با استفاده از این نوع  تایر در مصرف سوخت خودرو ها صرفه جویی میشود.

 

5-     بدلیل قابلیت تحمل نیروهای وارده بصورت عمودی وانعطاف پذیری در دیواره های کناری تایر در سرعتهای بالا دست اندازها و ضربات ناشی از این برخورد ها را بخوبی در خود جذب می کند.

 

 

 

چند توصیه بسیار مهم :

 

1-     حتما از تایر استاندارد خودرو استفاده کنید.

 

2-     در هنگام انتخاب و تهیه تایر به نوع خودرو و سرعت و شرایط رانندگی و سطح جاده و شرایط محیط و فصل توجه کنید.

 

3-     بازدید های دوره ای تایرهای خودرو در جهت حفظ و نگهداری و ایمنی بیشتر و راندمان بالاتر ومصرف سوخت کمتر امری حیاتی است.

 

4-     باد تایر ها هر دو هفته یکبار کنترل شود.

 

5-     بهتر است تمام تایر های خودرو از یک نوع باشد و مشخصات یکسانی داشته باشند و در صورت استفاده از تایر های تیوپ داربهتر است  تیوپ داخل تایر نیزدر صورت تعویض تایر عوض شود.

 

6-     هیچگاه تایر های رادیال و بایاس پلای را بطر همزمان بر روی یک خودرو استفاده نکنید.

 

7-     از بالانس چرخ ها هرگز غافل نشوید.

 

8-     در هنگام کنترل باد چرخها تایرها بایستی سرد باشند و در حالتی که لاستیک ها گرم میباشند از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.

 

9-     هر 8000 کیلومتر لاستیک های بایاس پلای بصورت ضربدری.و لاستیک های رادیال بدلیل داشتن جهت چرخش بصورت طولی جابجا شوند.

 

10-یک باور اشتباه وجود دارد و آن اینست که تایر های نو را در اکسل جلو خودرو قرار می دهند تا با توجه به وزن بیشتر در اکسل جلو و کنترل بهتر فرمان ایمنی خودرو بیشتر شود در صورتی که میبایست بدلیل کمی وزن خودروها در اکسل عقب چسبندگی خودرو را با لاستیک های  سالمتر و با آج بیشتر جبران کرد و از انحراف خودرو در پیچ های تند جلوگیری کرد.

 

11-هیچگاه از رینگ معیوب و یا تعمیر شده استفاده  نکنید.

 

12-در صورت تجهیز خودرو به سیستم ضد قفل شدن چرخ ها ABS و یا سیستم ضد لغزش ASR هیچگاه سایز رینگ و تایر را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید چون خودرو قابلیتهای خود را از دست خواهد داد.

 

13-تایر زاپاس را در شرایط مناسبی نگهداری کرده و باد آن را همراه با فشار باد تایر های دیگر کنترل کنید.

 

14-نتیجه استفاده از تایر های غیر استاندارد خودرو وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستکاه انتقال قدرت خودرو خواهد بود.

 

 

گاهی اوقات در هنگام تردد در خیابانها و گذرگاههای خودروهایی را مشاهده می کنیم که آنقدر از ارتفاع آنهاکاسته شده و یا از رینگ و لاستیک هایی استفاده می شود که هر بیننده ای را به یاد پیست های اتومبیل رانی و حتی فرمول یک می اندازد که این خودروها  در هنگام عبور از یک دست انداز با آسیبهای جدی روبرومی شوند.

 

اگر چه گاهی اوقات این خودرو ها از نظرنمای ظاهری بسیار زیبا جلوه می کنند اما به خاطر داشته باشید که علاوه بر هزینه های بالای اسپرت کردن یک خودرو هزینه های نگهداری و تعمیرات آن نیز بالا بوده و عمر خودرو را بشدت می کاهد .

 

 در چندین مورد پای صحبت افرادی نشستم که دلایل خود را  برای کوتاه کردن ارتفاع خودرو بیان کنند که در عمده موارد  علاوه بر زیبایی خودرو افزایش ایستایی و بالا رفتن چسبندگی خودرو را مورد توجه بسیار قرارداده بودند.

 

اما نکته مهمی که قابل تامل است این است که سازندگان خودروعلاوه بر داشتن کارشناسان کارآزموده و مجرب و تست های بیشماری که بر روی خودرو های ساخته شده انجام می دهند و می توانیم اطمینان داشته باشیم که خودرو ها بر اساس محاسبات بسیار دقیقی طراحی و ساخته می شوند و اگر اشکالاتی در یک مدل احساس شود قطعا آن مدل خاص فراخوان خواهد شد و نسبت به برطرف کردن ان از سوی سازنده اقدام خواهد شد.

 

 اماتوجه داشته باشیم اگر همه ما از این ساخته دست بشر بدرستی استفاده کرده و به قوانین و استانداردهای     جاده ای احترام بگذاریم ، علاوه بر حفظ سلامتی و آرامش خاطر نیازی به متحمل شدن هزینه های زیادی و غیر ملموس نخواهیم بود.

 

 

 

 

نکته های مهم از سیستم تعلیق:

 

1-       برای اطمینان ازصحت وسلامت سیتم تعلیق به نمایندگی های مجاز و یا به تعمیر کاران معتمد خود مراجعه کنید .

 

2-       حتما از قطعات و اجزای توصیه شده توسط  سازندگان خودرو استفاده کرده و خود را از خطرات جدی جانی و مالی حفظ کنید.

 

3-       درهنگام  گذر از دست اندازها و پستی و بلندی خیابان ها به صداهای بلند برخاسته از جلوبندی خودرو توجه کرده  و میزان فرمان پذیری خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

 

4-       در صورت عدم وجود یکنواختی در شکل سایش عاج لاستیکها که یکی از اولین علائم وجود تنظیمات نامناسب در جلوبندی خودرو می باشد توجه کرده و برای جلوگیری از مستهلک شده زود هنگام لاستیک ها اقدام کنید.

 

5-        در هنگام ترمز گیری شدید و یا رانندگی در جاده های صاف و بدون شیب نبایستی خودرو به جهات چپ و یا راست منحرف شود .

 

6-        اگر خودرو شما دارای سیستم های پیشرفته ترمزگیری مانند ABS و یا سایر سیستمهای مشابه می باشد از رینگ و لاستیک های توصیه شده (سایز رینگ ) توسط سازنده خودرو استفاده کنید در غیر اینصورت بدلیل تنظیمات انجام شده بر روی ECU  ترمز خودرو شما قابلیت های خود را از دست خواهد داد و در صورت اصرار بر استفاده از رینگ و لاستیک های غیر توصیه شده  تنظیمات ECU  خودرو خود را در نمایندگی های مجازتحت نظر کارشناسان مجرب  تغییر دهید.

 

7-       در دوره های کوتاه مدت باد چرخ ها را چک کرده و حتی المقدور از  درجا چرخاندن فرمان خودرو در هنگام پارک خودرو اجتناب کنید .

 

8-       اگر خودرو شما در هنگام حرکت دچار لرزشهایی در چرخ های جلو می شود به دو نکته توجه کنید.

 

اولا ممکن است رینگ چرخ بدلیل افتادن در پستی و بلندی ها دچار تابیدگی شده باشد و ثانیا اجزای جلوبندی دارای لقی های غیر مجاز شده باشد که  ضمنادر چنین شرایطی خرابی کمک فنر را نیز نبایستی از نظر دور داشت.

 

9-       در صورت نشت روغن از کمک فنر نسبت به تعویض آن اقدام کنید .

 

10-    گردگیرهای لاستیکی کمک فنر مانع از تماس آب و خاک با میل کمک و کاسه نمدهای آن می شود و سلامت این گردگیرها سبب افزایش عمر کمک فنر می شود . 

 

11-    توجه داشته باشید که یک کمک فنر سالم و استاندارد در شرایط ترمز گیری تا 35%  از مسافت طی شده  ( خط ترمز) می کاهد .

 

12-    زمان تعویض یک کمک فنر بستگی به رفتارو عملکرد آن داشته و هنوز یکی از بهترین روش ها برای تشخیص خرابی می باشد  . ضمنا یک کمک فنر مناسب بین 130000 تا 160000 کیلومتر کارکرد مناسب دارد  .

 

13-     در صورت نیاز به تعویض یک کمک فنر حتما آنها را بصورت جفتی و با هم تعویض کنید.

 

14-    هیچگاه سیبک ها را بخاطرخرابی و گرفتن لقی های غیر مجاز نکوبید چرا که این روش تعمیر سیبک که توسط تعمیر کاران غیر مجاز انجام میشود روشی غلط و هزینه ساز است .

 

15-    ترمزهای ناگهانی فشار مضاعفی را بر روی اجزای سیستم تعلیق مانند فنر و کمک فنر وبخصوص قطعات لاستیکی وارد کرده و از عمر قطعات بشدت می کاهد.

 

16-     بالانس لاستیکها مانع از وارد آمدن ارتعاش و ضربه های ناخواسته به مجموعه سیستم تعلیق و کابین خودرو خواهد شد و به افزایش عمر قطعات مرتبط کمک خواهد کرد .

 

17-    در صورتی که اجزای سیستم تعلیق مانند سیبک ها دارای گریس خور می باشند در دوره های سه ماهه و یا شش ماهه با توجه به نوع کاربرد خودرو وشرایط استفاده به سیبک ها گریس زده شود .

 

18-    گاهی اوقات عده ای از دارندگان خودرو در تعویض لاستیک های فرسوده با نو کوتاهی می کنند و بقولی صرفه جویی می کنند ، در صورتی که تعویض نکردن یک لاستیک فرسوده علاوه بر به خطر انداختن سرمایه های جانی و مالی باعث می شوند تا ضربات ناشی از دست اندازها، پستی ها و بلندی های  جاده با قدرت بیشتری به اجزای جلوبندی خودرو وارد شده  واز طرفی  فشار بیشتری به مجموعه اجزای فرمان خودرو در هنگام پارک کردن و دور زدن نیز وارد شود . البته در کنار این مسائل اگر خودرو دارای سیستم فرمان هیدرولیک نباشد خستگی زود هنگام راننده را نیز سبب ساز خواهد بود .

  1- در ترافیک سنگین و سربالایی های تند حدالامکان از کولر استفاده نکنید چرا که علاوه بر فشار به موتور توان موتور نیز کاهش می یابد.

 

2- اگر قصد استفاده از کولر را دارید ، بهتر است قبل از حرکت آن را روشن کنید تا بدلیل دور پایین موتور کمپرسور به آرامی به حرکت در آمده و به آن آسیبی وارد نشود.  در سرعتهای  بالای موتور در حین حرکت درگیری یکباره کمپرسور با نیروی موتور میتواند باعث وارد آمدن آسیبهای جدی به قطعات گردنده و حتی سبب گیرپاژ کمپرسور شود. 

 

3- چنانچه در حین حرکت قصد روشن کردن کولر را دارید ابتدا کلاچ را گرفته و پدال گاز را رها کنید .سپس اقدام به روشن کردن کولر کنید.

 

 4- در فصول سرد سال که سیستم خنک کننده مورد استفاده قرار نمی گیرد بهتر است  دردوره های یک  ماهه سیستم برای مدتی مورد استفاده قرار گیرد تا با گردش روغن قسمتهای متحرک روانکاری شده و میزان گاز کاهش نیابد.

 

5- توجه داشته باشید که بدلیل چرخش کمپرسور با نیروی موتور ، بازده کولر خودرو در سرعتهای بالا بیشتر است ضمن اینکه افزایش سرعت پنکه فقط شدت دمیدن هوا را بیشتر می کند.

 

6- درفصول گرم سال بهتر است خودرو خود را در سایه پارک کرده تا در صورت استفاده از خودرو علاوه بر فشار کمتر به سیستم خنک کننده  ،حفظ رنگ خودرو در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کنیم.

 

7- ساده ترین راه برای تشخیص و شناسایی اشکالات و ایرادات احتمالی توجه به صدای کمپرسور و موتور فن می باشد.

 

8- میزان سفتی و سلامت تسمه را چک کرده و در صورت فرسودگی توسط نمایندگی های مجاز نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

9- فیلتر هوای کابین را تمیز کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

 

10- اگر تغییراتی در کیفیت خنک کنندگی سیستم خنک کننده احساس کردید می توانید توسط تعمیر کاران مجرب لوله ها و اتصالات مربوطه را از جهت صحت و سلامت و نشتی گاز مورد بازدید قرار داده و فشار آن را اندازه گیری کنید.

 

11- استفاده از کولر باعث افزایش مصرف بنزین شده و آلودگی بیشتر هوا را سبب می شود.

 

12- در صورتی که خودرو شما مدتی در زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار گرفته است و هوای کابین خودرو بشدت گرم شده است بهتر است، با پایین کشیدن شیشه ها و تخلیه هوای گرم  و هم دما شدن هوای درون کابین و هوای محیط کمک کرده و بعد از مدتی سیستم تهویه را روشن کنیم تا علاوه بر تسریع در خنک شدن هوای داخل خودرو و فشار کمتر به سیستم خنک کننده سوخت کمتری مصرف کنیم. 

 

13- اکیدا توصیه می شود در صورت استفاده از کولر تمامی شیشه ها بالا بوده و دریچه ایر داکت هوای  ورودی به داخل کابین از جهت بسته بودن کنترل شود  تا ترموستات سیستم خنک کننده بدرستی عمل کرده و کمپرسور بشکل دائمی کار نکند و باعث فرسودگی زودرس سیستم نشود ، ضمنا رعایت این نکته باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود.

 

رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کاری خودرو بوده که با تبادل حرارت با هوای جریان یافته پیرامون خود موتور را خنک می کند.

 

البته این انتقال حرارت به آیتم هایی چون دمای هوای جریان یافته ، حجم هوای در حال جریان بر روی پره های رادیاتور و میزان بزرگی و شکل طراحی آن بستگی دارد.

 

برای آنکه به اهمیت رادیاتور بیشتر پی ببریم لازمست به این مساله توجه کنیم که از احتراق بنزین در موتور دمایی در حدود 2500-2000 در جه سانتیگراد حرارت تولید می شود و شما فقط با چند لیتر سیال مثل آب و یا ترکیبی از آب و ضد یخ / ضد جوش بایستی موتور را به دمای بین 90 تا 95 درجه برسانید و آن را خنک کنید .

 

درست است که برای کاهش اصطکاک و انتقال حرارت ناشی حرکت قطعات گردنده مثل میل لنگ و شاتون ها  از روغن استفاده می شود ولی خنک کاری به رو انکاری با روغن ختم نشده و استفاده از سیالهای خنک کننده و اجزایی مانند رادیاتور ، شکل تکامل یافته تری برای ایفای این مهم بخود   می گیرد.  خوب است که بدانید قدرت خنک کنندگی آب بیست برابر روغن می باشد و وجود سیستم خنک کاری متکی به رادیاتور  و سیال های ضد جوش بخصوص در مناطق گرم جهان نقشی غیر قابل انکار  در کاهش دمای موتور ها را دارد .

 

در گذشته موتورهای ژیان و فولکس فاقد رادیاتور بودند و بیشتر این خودرو ها بدرد مناطق خنک می خوردند و بدلیل حجم و توان پایین موتورها امکان حذف سیستم خنک کاری با رادیاتور وجود داشت اما با افزایش قدرت و سرعت خودرو های امروزی امکان خنک کردن موتور ها با هوا منتفی است .

 

حتی در مورد اتوبوس های ماگیروس که ساخت کشور روسیه بود پس از فروش در ایران بدلیل طراحی خاص و هوا خنک بودن آن مورد استقبال قرار نگرفت  و این نوع  موتور بیشتر بدرد همان مناطق سرد روسیه می خورد که در صورتی که دمای موتور افزایش می یافت توسط یک فن بزرگ که بر روی موتور نصب شده بود ، هوا را مستقیما بر روی پره ها ( فین ها )  موتور به جریان در می آورد و موتور را خنک می کرد .

 

شاید برای شما هم جالب باشد که یکی از دلایل شکست ارتش آلمان نازی به رهبری هیتلر در جنگ سیبری روسیه وجود آب در رادیاتور خودرو های نظامی آن زمان بود که بدلیل یخ زدگی موتورها ارتش آلمان زمین گیر شد . و کمی بعد به دستور هیتلر موتورهای فولکس طراحی و ساخته شد اما فرصت برای المانی ها دیگر دیر شده بود .

 

کیفیت رادیاتور به تعداد شبکه ها  ، تعداد لول ها و شکل طراحی و جنس رادیاتور بستگی دارد .

 

مثلا هر قدر تعداد شبکه ها و لول ها بیشتر باشد و نوع طراحی بنحوی ایجاب کند که هوای بیشتری با رادیاتور در تماس باشد انتقال حرارت بهتر انجام خواهد شد . رادیاتور از فلزات و آلیاژهایی فلزی انتخاب می شود که انتقال حرارت به سهولت امکان پذیر باشد .

 

مثلا رادیاتورهایی تولیدی  با تعداد لول های دو ، سه  ، چهار لول تولید می شود و برای تماس بیشتر هوا با پره ها  آنها را بصورت مارپیچ و یا زیگزاک می سازند

 

در خنک کاری موتور بسته به نوع طراحی سیستم خنک کاری موتور از دو نوع سیستم استفاده می شود . در خودرو هایی که از سیستم  معمولی با مدار باز  Open cooling system ) ) استفاده می شود منبع انبساط ندارند . خودرو هایی مثل پیکان   .

 

اما در خودرو هایی که دارای منبع انبساط بوده و با انبساط و انقباض ، سیال به منبع انبساط وارد و خارج می شود ( در حال انبساط سیال وارد و در حالت انقباض از منبع خارج می شود ) سیستم خنک کننده مدار بسته گفته می شود   Closed  loop cooling system)) که در این سیستم پرت

 

مایع خنک کننده در حد بسیار ناچیزی بصورت بخار می باشد.

 

نکاتی در مورد استفاده بهینه از رادیاتور و شناسایی معایب جوش آوردن خودرو

 

1-     بهترین نوع سیال در رادیاتور ترکیبی از اتیلن گلیکول ( ضد یخ /ضد جوش/ ضد زنگ )  با آب می باشد که دمای جو ش بالاتری نسبت به آب دارد در صورتی که آب رادیاتور بر اثر تبخیر کم شده باشد فقط به آن آب افزوده می شود از تعویض آب موجود در  رادیاتور در دوره های کوتاه مدت بپرهیزید بهتر است از آبی استفاده شود که قبلا  جوشیده باشد.

 

2-     همواره سطح سیال را در  سیستم مدار باز  را با باز کردن درب رادیاتور چک کرده و برای گردش سیال در رادیاتور هیچگاه رادیاتور را لبریز از سیال نکنید و سطح مایع خنک کننده بایستی از لبه های لول ها  در حدود 12-10 میلیمتر بالاتر  باشد . اما در سیستم مدار بسته سطح سیال را تا علامت ماکزیمم منبع انبساط پر کنید. به منظور جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی مراحل کنترل سطح سیال در حالت موتور سرد انجام شود .

 

3-     از وارد آمدن ضربه به پره های رادیاتور و به وجود آمدن هر گونه  لهیدگی در سطح رادیاتور جلو گیری کنید در صورتی که بر اثر تصادف سطح وسیعی از پره ها آسیب دید ، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنید

 

4-     در صورتی که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفی های احتمالی را دارید آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید .

 

5-     در صورت نشت سیال درون رادیاتور از بستها و اتصالات و شیلنگها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را فورا برطرف کنید

 

6-     هر گونه وجود چربی و ماسیدگی روغن و ترکیب آن با یکریگر در رادیاتور نشان از راه یابی روغن از موتور به درون سیال رادیاتور می باشد  که بایستی پس از مراجعه و رفع مشکل در تعمیر گاه های مجاز نسبت به گرفتگی ها احتمالی اقدام شود .

 

7-     در صورتی که خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز کردن درب رادیاتور و یا منبع انبساط جدا خودداری کنید چرا که امکان آسیب های جدی همراه با سوختگی برای شما وجود دارد بهتر است در حالت موتور روشن ، آب به سطح پره های رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخاری ماشین نیز روشن شود تا سرعت خنک کاری موتور افزایش یابد .

 

8-     در صورتی که خودرو جوش آورده شما مجهز به فن خنک کننده  رادیاتور می باشد و  فن یا فن ها در هنگام جوش آوردن کار نکنند ممکن است بدلیل خرابی شمع آب باشد . بهترین کار این است که سیمهای فن را مستقیما به باطری وصل کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه فن یکسره کار کند . ال

 

9-     حد الامکان از مواد های شیمیایی برای رسوب زدایی داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک کننده تحت هر عنوانی استفاده نکنید. و در صورت استفاده مجموعه سیستم خنک کننده را با دقت بشویید . مواد رسوب زدا خواص خورندگی داشته و اثرات زیانباری دارند .

 

10-     در صورتی که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا می کند و هیچگونه اثری دال بر ریزش و نشت سیال از لوله ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمی شود این امکان وجود دارد که سیال از طریق آببندی واشر سرسیلندر به درون یکی از پیستون ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج می شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطی با این موضوع ندارد و این مساله یک امر طبیعی می باشد .

 

11-     برای ایجاد دمای یکنواخت در هنگام کار کرد موتور در تابستان و زمستان هیچگاه ترموستات را از مدار گردش مایعات خنک کننده خارج نکنید .

 

12-     اگر ترموستات در دمای مورد نظر باز نشود و اجازه عبور سیال را ندهد موتور جوش خواهد آورد . برای بررسی صحت عملکرد ترموستات می توان با قرار دادن ترموستا ت در یک کاسه آب جوش از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد و در صورتی که قصد نگهداری ترموستات کار کرده سالم خود رادارید آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت نگهدارید .

 

13-     یکی از دلایلی که سبب جوش آوردن موتور در گرمای تابستان می شود سفتی سوپاپ ها می باشد سوپاپ ها را فیلر گیری تابستانی کنید و البته در زمستان فیلر گیری زمستانی .

 

14-     در موتورهایی که پروانه موتور نیروی خود را توسط تسمه از میل لنگ می گیرد صحت سلامت تسمه را با بازدیدهای دوره ای بررسی کرده و سفتی آن را مد نظر قرار دهید  در صورت پارگی و یا شل بودن تسمه موتور جوش خواهد آورد.

 

15-     میزان سفتی تسمه بایستی بنحوی باشد که با فشار انگشت اشاره تسمه به اندازه یک سانتیمتر خلاف جهت نیرو جابجا شود.

 

16-     ممکن است مشکلاتی مانند خرابی سیستم برق یا سوخت و یا نیم سوز بودن واشر سرسیلندر عامل و یا مجموعه عواملی برای جوش آوردن موتور باشد .

 

17-     اگر خودرو شما جوش می آورد بهتر است پس از راندن خودرو خود در یک جاده مسطح به اندازه چند کیلومتری و با استفاده کمتر از ترمز میزان دمای رینگ لاستیک های چهار چرخ را با دمای دست کنترل کنید . شاید پیستون های چرخ یا چرخهایی بعد از ترمز گرفتن بدرستی آزاد نشده و درگیری بین لنت و دیسک ادامه دارد . البته در تابستان نسبت به این تست تا حدودی محتاط تر باشید .

 

18-     به درب رادیاتور و کیفیت آن توجه کنید . درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل می کند در صورتی که در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادیاتور از حد مجاز سفت تر باشد به مجموعه خنک کننده فشار زیادی وارد خواهد شد که واشر سر سیلند نیز تحت فشار خواهد بود و در مواردی که فنر درب رادیاتور از حد مجاز شل تر باشد و یا آب بندی مناسبی بین نشیمنگاه و لاستیک ایجاد نکند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادیاتور بسیار است و شما دائما مجبور به اضافه کردن مایع خنک کننده و یا آب خواهید بود .

 

19-      اگر رادیاتور خودرو شما خراب و یا فرسوده است نسبت به تعویض آن تردید به خود راه ندهید .

 

20-     واتر پمپ را از جهت آب بندی چک کرده و از صحت سلامت آن اطمینان حاصل کنید .

نگهداری باطری: 

1-      برای افزایش عمر باطری می بایست آن را همیشه شارژ نگه داشت و اگر باطری برای مدت زیادی شارژ نشود صفحات داخلی آن سولفاته کره و غیر قابل استفاده می شود .

 

2-      سطح الکترولیت یا آب باطری را کنترل کنید .میزان آب باطری موجود در محفظه باطری بایستی 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد.

 

3-      در صورتی که میزان آب باطری موجود درون محفظه در دوره های زمانی کوتاه بخار شود و سطح آب باطری کاهش یابد ؛ احتمالا آفتامات دینام خراب می باشد و در صورت عدم توجه کافی خرابی زودهنگام باطری را سبب می شود.

 

4-      در صورتی که میزان آب باطری در سلول ها یا همان خانه های باطری زیاد باشد ممکن است شارژ باطری سبب پاشش آن به زیر درب موتور شده و خسارات جدی را به رنگ باعث شود.

 

5-      در زمانی که خودرو خاموش می باشد حدالمقدور از لوازم الکتریکی خودرو کمترین بهره برداری را داشته باشید .سیستم پخش خودرو و یا چراغ های بزرگ بالاترین مصرف داشته و حتی در ترافیک های سنگین که موتور خودرو نیز روشن می باشد بهتر است چراغ های بزرگ را خاموش کنید .با اینکار علاوه بر کاهش مصرف سوخت ؛ دوام لامپ ها افزایش یافته و از فشار وارده بر دینام نیز کاسته می گردد.

 

6-      دقت شود سوراخ های تعبیه شده بر روی درب خانه های باطری همیشه باز باشند تا تهویه درون سلول ها به خوبی انجام شود.

 

7-      گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه های داخل باطری و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی می شود که اینامر سبب ضعیف شدن باطری و در نتیجه فرسودگی زودرس آن         می شود.

 

8-      در صورت نیاز باطری به آب باطری فقط به آن آب مقطر اضافه کنید.

 

9-      روی قطبین باطری را به صورت چشمی کنترل کنید و در صورت وجود سولفاته ان را با آب جوش تمیز کرده و سپس مقداری گریس بر روی آن بمالید.

 

10-   هیچگاه به قطبین باطری ضربه نزنید و باطری را با احتیاط حمل کنیدو رد صورت وارد یامدن ضربه به باطری خطر شکستگی صفحات سربی وجود دارد.

 

11-   از به وجود آمدن اتصال کوتاه بین قطب های باطری بپرهیزید .زیرا تخلیه الکتریکی همراه با جرقه و آتش و حتی در بعضی موارد باعث ترکیدن باطری می شود.

 

12-   از نزدیک کردن هرگونه شعله و یا جرقه به سلولهای باطری با درب باز خودداری کنید .

 

13-   این عمل می تواند عواقب خطرناکی از جمله انفجار و آتش سوزی در پی داشته باشد.

 

14-   در هنگام جوشکاری بر روی خودرو موتور را خاموش کرده و اتصالات باطری را از قطبین ان جدا کنید.

 

15-   از تماس پوست و لباس با آب باطری اجتناب کنید.

 

16-   اتصالات و سر سیم های باطری را از نظر سفتی و محکمی و عایق در دوره های مختلف کنترل کنید.

 

17-   باطری هایی که تاکنون شارژ نشده اند و مایع الکتولیت درون آنها ریخته نشده است امکان انبار کردن و نگهداری برای مدت طولانی را دارند.

 

18-   باطری های اتمی موجود در بازار بسته به تناسب و میزان آمپر نیازی به نگهداری و کنترل خاصی از نظر سطح مایع الکترولیت نداشته و می توان سلامت باطری را از طریق یک چشمی تعبیه شده بر روی باطری کنترل کنید .بعنوان مثال زمانی که چشمی سبز رنگ است باطری سلامت می باشد؛ اگر چشمی سفید بود نشان از نیاز باطری به شارژ می باشد.؛ اگر چشمی سیاه رنگ بود باطری نیاز به تعویض دارد.

اگر مایلید از این پس خودروی سواری خود را با بنزین کمتری بیش از پیش برانید ؛ حتما این مقاله را به دقت بخوانید و تمامی مطالب آن را بکار ببندید.

1- حرکت با سرعتی بین 80-90 KM   در اتوبانها و آزاد راه ها

برای شروع حرکت نبایستی یکباره بر سر پدال گاز ضربه زده و بصورت شتابدار حرکت کنید . به یاد داشته باشید بیشترین میزان مصرف بنزین در دنده های سنگین و با دورهای بالا ی موتور رقم می خورد .

بیشتر رانندگانی که با سرعتهای بالا حرکت می کنند از ترمز بیشتری هم استفاده می کنند و این مساله باعث افزایش مصرف سوخت می شود .

2- عدم استفاده از قطعات و لوازم پر مصرف مثل کولر و چراغ های بزرگ جلو خودرو

در هنگام استفاده از قطعات برقی مانند کولر و چراغ های بزرگ جلو با افزایش مصرف برق فشار مضاعفی را بر دینام خودرو وارد کرده و باعث می شود موتور نیروی بیشتری را صرف به گردش درآوردن دینام کند .حال تصور کنید علاوه بر استفاده غیر ضروری در هنگام توقفات طولانی مدت از چراغ های بزرگ ؛ عده ای علاوه بر آن اقدام به نصب لامپ های غیر استاندارد با وات مصرفی بالا هم مبادرت می ورزند . که مصرف سوخت را افزایش می دهد .

 

جالب تر اینکه این نوع از لامپ ها علاوه بر افزایش مصرف سوخت و نقض قوانین جاده ای فشار بیشتری را به دینام وارد می کند و حتی در مواردی سیم کشی اتومبیل را با آسیب های جدی روبرو می کند.

در هنگام استفاده از کولر بایستی همه شیشه ها بالا بوده و از ورود هوای بیرون از طریق هواکش ها به داخل خودرو ممانعت کنید .

لازم به توضیح است در صورتی که در روزهای گرم تابستان قصد روشن کردن خودرو را دارید حتما برای 3-1 دقیقه درب های خودرو را باز کرده تا هوای گرم بطور کامل از خودرو خارج شود .

3- تنظیم موتور و کنترل مصرف سوخت توسط تعمیر کاران مجرب و کار ازموده

در دوره های زمانی منظم جهت تنظیمات موتوری به یک تعمیر کار مطمئن مراجعه کرده و بعضی از قطعات مصرفی را با توجه به دوره مصرف تعویض نمائید .

البته این شیوه نگهداری از خودرو باعث افزایش عمر مفید خودرو خواهد شد و کاهش آلایندگی را سبب خواهد شد.

بخصوص توصیه می شود در صورت کاربراتوری بودن خودرو شما دلکو ان را به مگنت مجهز کنید تا با کاهش سوخت و آلاینده های خروجی اگزوز از توان موتوری بیشتری بهره ببرید

فیلتر هوای خودرو خود را مطابق با توصیه های خودروسازان در دوره های مشخص تعویض کرده و از استاندارد بودن ان اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت بودن و یا نبودن یک فیلتر غیر استاندارد در هواکش موتور تاثیری در حفاظت موتور در مقابل ذرات گرد و غبار و ذرات معلق در هوا نخواهد داشت و علاوه بر افزایش مصرف سوخت خرابی زودهنگام موتور را رقم خواهد زد.

از تعویض به موقع شمع غافل نشده و بر اساس میزان کارکرد  موتور انها را تعویض کنید.

 4- تنظیم باد چرخ ها

از تنظیم دوره ای باد چرخ ها غافل نشده و حتما میزان فشار باد را بر اساس تو صیه های سازندگان خودرو تنظیم کرده و در انتخاب لاستیک به دستورات کارخانجات لاستیک سازی توجه کنید.

کم بودن باد لاستیک ها باعث فشار بیشتر بر موتور و سیستم تعلیق خواهد شد و کنترل خودرو را در شرایط مختلف دشوارتر می کند. ضمنا استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت نیز باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

5- عدم استفاده از قطعات غیر استاندارد

 ستفاده از قطعاتی مثل سر اگزوزها و یا و یا تغییراتی که منجر به انسداد مسیر دود خروجی از اگزوز شود باعث بروز اشکال در شکل احتراق درون موتور خواهد شد .

6 – خاموش کردن خودرو در پشت چراغهای قرمز طولانی

7 – حرکت بعد از گذشت یک دقیقه از روشن بودن موتور 

با گذشت یک دقیقه از در جا کار کردن موتور خودرو در فصول گرم و سرد سال میتوانید با حرکت در سرعت های کم باعث گرم شدن هم زمان گیربکس ؛ موتور و دیفرانسیل شوید .

- عدم استفاده از باربند خودرو در زمانهای غیر ضروری و یا استفاده از باربندهای غیر استاندارد

9 – بالا بودن شیشه ها در سرعت های بالا 

در صورتی که شیشه ها در سرعت های بالا پایین باشند باعث پیچیدن باد در خودرو خواهد شد که انرزی بیشتری صرف شکستن مقاومت باد در برابر حرکت خودرو خواهد شد .

10 – استفاده از روغن و واسگازین غیر استاندارد .

متاسفانه در بین دارندگان خودروهایی مدل پایین عده ای از رانندگان به تصور اینکه هرقدر چسبندگی روغن (ویسکوزیته ) بالاتر باشد میزان روانکاری موتور بهتر خواهد بود از روغن ها و واسگازین با شماره های بالاتر از استاندارد استفاده می کنند که این عمل غیر اصولی بوده و سبب فشار مضاعف به اویل پمپ خواهد  شد و تاخیر در جریان بیدا کردن روانکار ها را بر روی قطعات گردنده در پی خواهد داشت که با بروز این مشکل استهلاک زود هنگام را رقم خواهد زد . ضمنا این سفتی روغن باعث افزایش مصرف سوخت هم خواهد شد .

 11- پارک کردن خودرو در سایه

 بدیهی است که در فصل تابستان خودروهایی که در سایه پارک میشوند نیاز کمتری به خنک کاری اولیه در شروع حرکت داشته و استفاده از کولر کمتر می شود ؛ ضمنا با کاهش تابش نور مستقیم خورشید بر روی خودرو بخارات بنزین از باک کمتر خواهد شد .

12 – تمیز نگه داشتن موتور و بدنه خودرو

با تمیز نگه داشتن بدنه و موتور خودرو به تبادل حرارتی بین اجزائ خودرو و محیط کمک کنیم .

میتوان گفت هر قدر گرمای موتور بهتر به محیط پیرامون انتقال پیدا کند موتور از بازده بیشتری برخوردار خواهد بود مثلا در فصل تابستان با انباشته شدن گرما در موتور انتقال حرارت با مشکل روبرو خواهد شد و موتور جوش می آورد .

آیا شما تجربه رانندگی با یک موتور جوش آورده را دارید ؟

توان موتور چگونه بوده است ؟

 

13 – قبل از عزیمت به سمت مقصد حتما مسیر را مورد ارزیابی قرار داده و از کوتاهترین مسیر ممکن تردد کنید .

منابع مورد استفاده :

 

سایت آموزشی نفت بهران

 

سایت اموزشی نفت پارس

 

سایت آموزشی ایران خودرو


[ ۱۳٩۱/٦/٩ ] [ ٥:٥٩ ‎ب.ظ ] [ مهندس علی فرجی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نويسندگان
صفحات اختصاصی
امکانات وب
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز



انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس